نقش معلم در تربیت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان - دانشکده ادبیات
- نویسنده فاطمه دهقان رجبی
- استاد راهنما عباس علی رستمی نسب مسعود اخلاقی بناری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
معلم به عنوان یکی از عوامل موثر در تعلیم و تربیت است. اما امروزه نقش تربیتی معلمان کم رنگ شده و بیش از تربیت، تعلیم و دادن اطلاعات به شاگردان مورد توجه معلمان قرار گرفته است. از آنجا که کاملترین و با ارزشترین منبع تربیت انسان، قرآن و بعد از آن نهج البلاغه است، لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش معلم در تربیت، از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه صورت گرفته است که در آن منظور از تربیت، همان تربیت دینی – اخلاقی می باشد. برای این منظور با استفاده از روش کتابخانه ای، از طریق مراجعه به قرآن و نهج البلاغه و سایر کتابهای مرتبط در این زمینه، اطلاعاتی جمع آوری گردیده و با شیو? توصیفی – تحلیلی، ویژگیهای معلم و نقش معلم درتربیت دینی – اخلاقی، بررسی شد. نتایج حاصل از این بررسی، بیانگر آن است که از دید قرآن و نهج البلاغه، معلم باید دارای ویژگیهایی همانند پیامبران باشد، تا بتواند تربیت دینی- اخلاقی کند، از جمله این ویژگی ها: توکل، صبر، گذشت، اخلاص، مهربانی، تواضع و فروتنی، صداقت، داشتن علم و عمل به آن و ... می باشد. با متصف شدن معلم به این خصایل است که می تواند نقش خود را در تربیت دینی – اخلاقی به شایستگی ایفا نماید، که این نقش ها عبارتند از: 1- نقش آموزشی معلم 2- نقش معلم در تقویت اراده و ایجاد شوق و رغبت، 3- نقش محبتی معلم، 4- نقش معلم در تقویت باور و یقین، 5- نقش معلم در بکارگیری روش های مناسب. واژگان کلیدی: تربیت دینی، اخلاقی – نقش معلم – ویژگیهای معلم- تربیت- قرآن- نهج البلاغه
منابع مشابه
عبرت و تربیت در قرآن و نهج البلاغه
از کارآمدترین روشهاى تربیتى که در قرآن و سیره پیشوایان دینى آمده، روش عبرت است. عبرت حالتى است که در اثر برخورد با امورى ظاهرى و مشهود، براى انسان پدید مى آید و به معرفتى باطنى و غیر مشهود منتهى مى شود. به این حالت، اگرچه روش نمى گویند ولى با توجه به عامل ایجادکننده آن، جنبه روشى پیدا مى کند. تشابه زندگى انسانها و اقوام و ملل مختلف با یکدیگر، حسابگرى و اندیشهورزى و نیز تأثیرپذیرى انسان، مبانى ا...
متن کاملمدیریت ارتباط با مشتری از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
یکی از مطالبات به حق جامعۀ ما سی و هفت سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، استقرار ارزشهای ناب اسلامی در تمامی شئون جامعه بهویژه تصمیمگیریهای حوزۀ اقتصادی و بازرگانی است. هدف پژوهش حاضر تبیین و شناسایی مؤلفهها و اصول مشتریمداری و ارتباط با مشتری از دیدگاه قرآن و نهجالبلاغه خواهد بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و در زمرۀ پژوهشهای توصیفی از شاخۀ پیمایشی قرار میگیرد. برای گردآ...
متن کاملتبارشناسی جاهلیت از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
اهلیت یکی از مفاهیم کلیدی در شناخت دقیق عصر پیش از اسلام و بازشناسی خاستگاه آن در عصر خلفا در تاریخ سیاسی اسلام است. نوشتار حاضر بعد از معناشناسی، جاهلیت، در قرآن و نهج البلاغه بر آن است تا مؤلفه های جاهلیت، درقرآن کریم و نهج البلاغه را ارائه نماید. اگرچه انگاره اندیشمندان در معناشناسی جاهلیت بر آن است که بر فرهنگ خاصی اطلاق می شود اما مؤلفه های جاهلیت در قبل از اسلام با بعد از آن می توا...
متن کاملنقش سنتهای الهی در زندگی انسان از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سنتهای الهی در زندگی انسان از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه میباشد که در پژوهش حاضر از سه مبحث به تحلیل نقش سنتهای الهی در زندگی انسان پرداخته شده است. قرآن کریم لفظ سنّت را در مورد نزول عذاب در اقوام و جوامع کافر و مشرک و ستمگر و فاسق و فاجر و باطل گرا هم به کار میگیرد، و از نگاهی دیگر سنت را میتوان بر «ضوابطی که در افعال الهی وجود دارد» یا بر «روشهایی که خدای متعال ا...
متن کاملنقش معادباوری در طهارت اقتصادی از دیدگاه نهج البلاغه
اصطلاح طهارت اقتصادی برای اولین بار توسط رهبر معظّم انقلاب در بیانیهی گام دوم انقلاب مطرح گردید. معظم له شرط مشروعیت مسئولین حکومتی را منوط به طهارت اقتصادی آنان دانستند. توجه به طهارت اقتصادی در زندگی در حوزهی فردی مقدمهای برای حفظ طهارت اقتصادی در هنگام تصدی مناصب حکومتی است. تحکیم مبانی اعتقادی، نقش مهمی در این مسأله دارد. تأثیر این مبانی و مفاهیم در سالمسازی نظام اقتصادی در بعد فردی و ا...
متن کاملقرآن در نهج البلاغه
انسان کامل قرآن مجسم و تکوینی است، هموست که می تواند حقیقت قران رابه صورت کامل معرفی کند. معصومان، یکی از آنان امیرالمؤمنین (ع) انسان های کاملند. بنابراین امام علی (ع) سزاوارترین فرد برای معرفی قرآن کریم است. در نهج البلاغه قرآن به عنوان کتابی توصیف شده که گویای نظام فاعلی وغایی جهان است. بر این اساس جهان تجلی عینی خداست، همان طورکه معرفت خدا تجلی علمی خداست. غایت تجلی خدا ذات اوست. از دیدگاه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید باهنر کرمان - دانشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023